Teacher migration in the Kaliningrad region and its impact on the exclave's economic security

Authors

  • Ksenia Yu. Voloshenko Immanuel Kant Baltic Federal University, ul. Aleksandra Nevskogo, 14, Kaliningrad, Russia
  • Anna V. Lialina Балтийский федеральный университет им. И. Канта, Калининград, ул. Александра Невского, д. 14, 236008
  • Lidiya G. Gumenyuk Immanuel Kant Baltic Federal University, ul. Aleksandra Nevskogo, 14, Kaliningrad, Russia

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu07.2024.102

Abstract

The Kaliningrad region is one of the Russian Federation's subjects enjoying a considerable migration gain. At the end of 2021, it ranked fifth in the top 10 in positive net migration after Sevastopol, the Kaluga and the Leningrad regions, and the Republic of Adygea. However, the occupational and age composition of migrants does not fully meet the needs of its labour market, despite the region's active policy to attract and redeploy workforce. A relatively stable influx of teacher migrants and in-region training do not fill all available vacancies in the Kaliningrad region's education industry. The research problem from the economic security perspective is the scale of teacher migration, the correspondence of their qualifications and subject areas to the region's needs, their distribution within the region, and the effectiveness and efficiency of current resettlement support measures. The paper analyses the relocated teachers' and school principals' perception of factors and limitations of skilled migration, relocation support measures, features and challenges of settlement in the region based on the results of semi-structured biographical interviews conducted in the summer of 2022. The study identifies major strategies for teacher migration to the Kaliningrad region that determine the main possible scenarios for changes in its scale in view of the geography of donor regions and support measure development. Situational forecasting methods allowed for calculating the indicators for general education staff movement factoring in the influx of migrants and identifying the demand for teachers. This provided the basis for the assessment of achieved economic security. The study shows that ensuring the economic security of the exclave in education in the context of increasing migration is possible only given the implementation of active development measures and the use of internal human resources. This involves not so much the training of personnel as increased employment and retention, as well as the targeted attraction and settlement of teachers from the rest of Russia.

Keywords:

economic security, teacher migration, interregional migration, migration strategies, situational forecasting and modeling, Kaliningrad region

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Абалкин, Л. И. (1994). Экономическая безопасность России: угрозы и их отражение. Вопросы экономики, 12, 4-13.

Алимова, Н. К. (2008). Анализ структуры благотворителей как база для разработки модели экономической безопасности организации. Вестник университета, Государственный университет управления, 6(44), 173-174.

Банк, С. В. (2020). Экономическая безопасность образовательных организаций как важная составляющая экономической безопасности государства. Russian Journal of Management, 8(2), 46-50. https://doi.org/10.29039/2409-6024-2020-8-2-46-50.

Белый, Е. М., Романова, И. Б. (2014). Экономическая безопасность высшего учебного заведения. Фундаментальные исследования, 5(4), 806-809.

Волошенко, К. Ю. (2021). Экономическая безопасность приграничного региона. Калининград: Издательство БФУ им. И. Канта.

Волошенко, К. Ю., Витко, Н. В. (2023а). Общественно-географический подход к обоснованию границ экономической безопасности приграничного региона. Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта, Сер. Естественные и медицинские науки, 1, 5-22, doi: 10.5922/gikbfu-2023-1-1.

Волошенко, К. Ю., Лялина, А. В., Фарафонова, Ю. Ю., Новикова, А. А. (2023б). Профессиональные факторы и механизмы привлечения в Калининградскую область мигрантов из регионов России. Регионология, 31(1), 143-165. doi: https://doi.org/10.15507/2413-1407.122.031.202301.143-165.

Воробьева, О. Д. (2011). Рынок труда и миграция. Миграционный барометр в Российской Федерации. М.: Макс Пресс.

Гутарин, М. М. (2021). Проблемы современной школы: размышления по результатам педагогической практики. Научное обозрение. Педагогические науки, 1, 88-92.

Казанцев, С. В. (2016). Угрозы и защищенность экономики России: опыт оценки. Новосибирск, 2016.

Карачурина, Л. Б. (2007). Роль миграции в демографических процессах. В: Ж. Зайончковская, И. Молодикова, В. Мукомель, под ред. Методология и методы изучения миграционных процессов. Междисциплинарное уч. пособие. М.: Центр миграционных исследований, 237-259.

Кирсанов, К. А. (2012). Экономическая безопасность образования и образовательных учреждений: проблемы периодизации. Вестник Южно-Российского государственного технического университета (НПИ). Серия: Социально-экономические науки, 2, 65-79.

Кондрат, И. Н. (2005). Экономическая безопасность производства образовательных услуг и ее институциональное обеспечение. М.: Издательский дом «ФОРУМ».

Кузнецова, Н. В. (2011). Понятийный анализ кадровой безопасности. Baikal Research Journal, 4, 22.

Лялина, А. В., Волошенко, К. Ю., Новикова, А. А., Фарафонова, Ю. Ю. (2022). Миграционная связанность Калининградской области с другими регионами России в эпоху геополитической турбулентности. В: Глобальные вызовы демографическому развитию: сб. науч. ст., Т.I. Екатеринбург: Институт экономики УрО РАН. 403-419.

Митяков, Е. С., Митяков, С. Н. (2014). Адаптивный подход к вычислению обобщенного индекса экономической безопасности. Современные проблемы науки и образования, 2, 415-421.

Митяков, С. Н., Митяков, Е. С., Романова, Н. А. (2013). Экономическая безопасность регионов Приволжского федерального округа. Экономика региона, 3, 81-91.

Митяков, С. Н., Лапаев, Д. Н., Митяков, Е. С. [и др.]. (2019). Экономическая безопасность регионов России. Нижний Новгород: НГТУ им. Р.Е. Алексеева.

Митяков, С. Н., Корнилов, Д. А., Митякова, О. И., Рамазанов, С. А. (2021). Актуальные вопросы экономической безопасности отраслей народного хозяйства. Инновации и инвестиции, 2, 225-229.

Пикалова, О. С., Бурмыкина, И. В., Богомолова, А. В. (2021). Социально-экономическое моделирование последствий миграции учителей как инструмент принятия управленческого решения. Общество: социология, психология, педагогика, 12, 52-64. https://doi.org/10.24158/spp.2021.12.7.

Плотников, Н. В. (2016). Экономическая безопасность высшего образования: вопросы теории и методологии. Экономика и управление, 1, 84-89.

Рыбаковский, О. Л., Фадеева, Т. А. (2022). Структурные демографические волны регионов России: предварительный анализ, Уровень жизни населения регионов России, 18(4), 425-438. 10.19181/lsprr.2022.18.4.1

Сенчагов, В. К. (2007). Экономическая безопасность России. Всероссийский экономический журнал ЭКО, 5(395), 2-22.

Татаркин, А. И., Куклин, А. А. (2012). Изменение парадигмы исследований экономической безопасности региона. Экономика региона, 2, 25-39.

Усачева, А. А. (2023). Социальный капитал как фактор, влияющий на миграцию педагогических кадров. На примере общеобразовательных организаций Московской области. Образовательная политика, 1(93), 46-55. 10.22394/2078−838Х−2023−1−46−55.

Федина, Н. В., Бурмыкина, И. В., Катаев, Д. В. и др. (2021). Миграция учителей и выпускников педагогических вузов между регионами: причины, практика, последствия. Липецк: ЛГПУ имени П.П. Семенова-Тян-Шанского.

Феофилова, Т. Ю. (2014). Теория и методология экономической безопасности в региональном контексте. Сыктывкар: ГОУ ВО КРАГСиУ.

Хорев, А. И., Горковенко, Е. В., Платонова, И. В. (2014). Управление кадровой безопасностью организации. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, 11(1), 181-184.

Цыбатов, В. А., Волошенко, К. Ю., Павлов, Л. П. (2016). Программно-аналитический комплекс ситуационного прогнозирования и стратегирования социально-экономического развития Калининградской области. Свидетельство о регистрации программы для ЭВМ RU 2016617454, 06.07.2016.

Чекмарев, В. В. (2012). Экономическая безопасность образования: опыт обобщения постановки проблемы в работах российских ученых. Экономика образования, 4, 104-111.

Чернова, В. В. (2008). Экономическая безопасность системы образования в современных условиях. Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки, 12(68), 474-479.

Щербакова, Е. М. (2022). Динамика населения России в контексте мировых тенденций. Проблемы прогнозирования, 4(193), 78-97. 10.47711/0868-6351-193-78-97.

Яркова, Т. М. (2022а). Современные подходы обеспечения кадровой безопасности организаций в России. Экономика труда, 9(3), 731-742. https://doi.org/10.18334/et.9.3.114425.

Яркова, Т. М. (2022б). Экономическая безопасность высшего образования, ее роль и влияние на безопасность экономики отраслей. Экономическая безопасность, 5(1), 193-208. https://doi.org/10.18334/ecsec.5.1.114358.

Appleton, S., Sives, A., Morgan, W.J. (2006). The impact of international teacher migration on schooling in developing countries—the case of Southern Africa. Globalisation, Societies and Education, 4(1), 121-142. 10.1080/14767720600555194.

Borjas, G. J. (2003). The labor demand curve is downward sloping: reexamining the impact of immigration on the labor market. The Quarterly Journal of Economics, 118, 1335-1374.

Brauch, H.G. (2011). Concepts of Security Threats, Challenges, Vulnerabilities and Risks. In: H. G. Brauch, Ú. O. Spring, C. Mesjasz, J. Grin, P. Kameri-Mbote, B. Chourou, P. Dunay, J. Birkmann, ed., Coping with Global Environmental Change, Disasters and Security. Hexagon Series on Human and Environmental Security and Peace, vol 5. Heidelberg: Springer Berlin, 61-106. https://doi.org/10.1007/978-3-642-17776-7_2.

Brown, B. (2008). Teacher migration impact: A Review in the context of quality education provision and teacher training in higher education in Southern Africa. South African Journal of Higher Education, 22(2). https://doi.org/10.4314/sajhe.v22i2.25786.

Buzan, B. (1991). People, states, and fear - the national security problem in international relations. Brighton: Wheatsheaf Books Ltd.

Chellaraj, G., Maskus, K., Mattoo A. (2008). The contribution of international graduate students to US innovation. Review of International Economics, 16(3), 444-462. 10.1111/j.1467-9396.2007.00714.x.

Co, V. C. L., Nat, E. B. (2014). The consequences of international migration of teachers from a developing country. International Journal of Education and Research, 2(8), 221-236.

Demirtaş, G., & Yüksel Çakırca, Ş. (2019). The effect of international migration on foreign trade: an empirical analysis for Turkey. Siyasal: Journal of Political Sciences, 28(2), 141-163. https://doi.org/10.26650/siyasal.2019.28.2.0055.

Donlevy, V., Meierkord, A., Rajania, A. (2015). Study on the Diversity within the Teaching Profession with Particular Focus on Migrant and/or Minority Background. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/1010.2766/015763.

Hancock, C. B. (2008). Music Teachers at Risk for Attrition and Migration: An Analysis of the 1999-2000 Schools and Staffing Survey. Journal of Research in Music Education, 56(2) (Jul., 2008), 130-144. 10.2307/40343720.

Hartal, S., Rubin, O. D., Malul, M. (2021). The mobility preferences of ICT knowledge workers: Do second-ranked cities have a chance of attracting them? Journal of Urban Affairs, 45(1), 875-889. https://doi.org/10.1080/07352166.2020.1860676.

Haynsworth, S. B. (2021). Educators on the move: an applied study of literature-based solutions for teacher migration within an exclusive urban school district. Doctors dissertation. Liberty University.

Hough, P. (2018). Understanding Global Security. London: Routledge. doi: 10.4324/9781315191164.

Kahler, M. (2004). Economic security in an era of globalization: definition and provision. The Pacific Review, 17(4), 485-502.

Knorr, K., Trager, F. N. (1977). Economic Issues and National Security. Lawrence: University Press of Kansas.

Shiraishi Shigeaki (2022). The Essential Challenge of “Economic Security”. Asia-Pacific Review, 29(3), 78-91, https://doi.org/10.1080/13439006.2022.2154508

Voloshenko, K. Yu., Lialina, A. V. (2022). Attractiveness of the Kaliningrad region: pull factors and reasons for disappointments of migrants from Russian regions, Balt. Reg., 14(3), 102-128. 10.5922/2078-8555-2022-3-6.

Yemelyanova, L. L., Fidrya, E. E. (2014). Federal Repatriation Programme in the Kaliningrad region: an Assessment of Risks and Opportunities. Balt. Reg., 2, 63-74. 10.5922/2079-8555-2014-2-5.

Yumaguzin, V. V., Vinnik, M. V. (2022). Forecast of Population Size and Demographic Burden in Russia up to 2100, Studies on Russian Economic Development, 33(4), 422-431. 10.1134/S1075700722040141.

Published

2024-02-19

How to Cite

Voloshenko, K. Y., Lialina, A. V. and Gumenyuk, L. G. (2024) “Teacher migration in the Kaliningrad region and its impact on the exclave’s economic security”, Vestnik of Saint Petersburg University. Earth Sciences, 69(1). doi: 10.21638/spbu07.2024.102.

Issue

Section

Articles